Σαμοθράκη Αξιοθέατα

Σαμοθράκη

Ιερό Μεγάλων Θεών

Ναικό συγκρότημα έκτασης περίπου 50 στρεμμάτων όπου τελούνταν μυστηριακές τελετές, οι οποίες χρονολογούνται από τον 7ο αιώνα πχ με τις θεότητες που λατρεύονταν να είναι διαφορετικές από αυτές των Ολύμπιων θεών του δωδεκάθεου, και να σχετίζονται με τις χθόνιες θεότητες των Κάβειρων. Τα σημαντικότερα μνημεία και αρχιτεκτονικά σύνολα του αρχαιολογικού χώρου είναι:

  • Το Τέμενος
  • Το Ιερό
  • Η Θόλος της Αρσινόης
  • Το Πρόπυλο του Πτολεμαίου Β
  • Η Στοά
  • Το Ανάκτορο
  • Ο Ιερός Κύκλος
  • Το Μνημείο της Νίκης

Στασίδι Αποστόλου Παύλου

Σύμφωνα με τις Πράξεις των Αποστόλων, ο απόστολος Παύλος, κατά την έναρξη της περιοδείας του στην Ευρώπη, πέρασε το πρώτο βράδυ στην Σαμοθράκη, περί το 49 ή το 51 μχ Στα βόρεια του νησιού, όπου υπολογίζεται πως διανυκτέρευσε, κατασκευάστηκε το 2007 το Στασίδι του Αποστόλου Παύλου, ένα μνημείο του γεγονότος αυτού, στο 7ο χλμ Καμαριώτισσας – Θερμών Λουτρών, λίγο έξω από τον αρχαιολογικό χώρο των Πύργων Γκατελούζι στην Παλαιόπολη.

Το Στασίδι του Αποστόλου Παύλου είναι ένα ημικυκλικό περιστύλιο, που ακολουθεί την Σαμοθρακική παράδοση και διακοσμείται από τέσσερα μεγάλα ψηφιδωτά – αναπαραστάσεις του περάσματος του αποστόλου από το νησί. Στο κέντρο, μεταφρασμένο σε πολλές γλώσσες, διαβάζει ο επισκέπτης το χωρίο των Πράξεων, που περιγράφει το πέρασμα αυτό.

Υπολογίζεται πως η βάρκα του Αποστόλου Παύλου προσέγγισε την Σαμοθράκη σε αυτό εδώ το σημείο, στα βόρεια του νησιού. Είχε ξεκινήσει από την Τρωάδα, μετά από όραμα που είχε δει και τον καλούσε να κηρύξει τον λόγο του Θεού στην Ελλάδα και την ευρώπη.

Ο Απόστολος Παύλος πέρασε ένα και μοναδικό βράδυ στην Σαμοθράκη, ήρθε σε επαφή με τους κατοίκους, τους μίλησε για τον χριστιανισμό και αναχώρησε την επομένη για την Νεάπολη, την σημερινή Καβάλα.

Αργότερα, κοντά στο σημείο που βρίσκεται σήμερα το Στασίδι του Αποστόλου Παύλου, φαίνεται πως κατασκευάστηκε εκκλησία στην μνήμη του. Τα ερείπιά της διακρίνονται ακόμα και σήμερα. Θεωρείται από τις αρχαιότερες χριστιανικές εκκλησίες στον κόσμο. Κάθε χρόνο, στις 29 Ιουνίου το βράδυ, γίνεται στο Στασίδι του Αποστόλου Παύλου αγρυπνία.

Οι Πύργοι Της Σαμοθράκης Πύργοι Γκατιλούζι

Γύρω στο 1430 η Σαμοθράκη περιέρχεται στην κυριαρχία της Γενουάτικης οικογένειας των Gattilusi. Ο ηγεμόνας Παλαμήδης Gattilusi την οχύρωσε για να την προστατεύσει από τους Τούρκους και τους πειρατές, όπως μαρτυρούν οι πύργοι της Χώρας, της Παλαιόπολης και του Φονιά. Τα Γενουάτικα οχυρά που παραμένουν μέχρι σήμερα, αποτελούν σημαντικά μνημεία και παραδείγματα υστεροβυζαντινής φρουριακής αρχιτεκτονικής του Ελλαδικού χώρου.

Δυτικά της Χώρας, στην κορυφή του απόκρημνου λόφου σώζονται τμήματα οχύρωσης. Η θέση αυτή πρέπει να τειχίστηκε από τους Γκατιλούζι γύρω στο 1430 πάνω σε παλαιότερο Βυζαντινό κάστρο του 10ου αιώνα, όταν οι κάτοικοι αποσύρθηκαν από την Παλαιόπολη προς το εσωτερικό προκειμένου να αποφύγουν τις πειρατικές επιδρομές. Στην Παλαιόπολη πάνω στον επιβλητικό λόφο, κοντά στο αρχαίο λιμάνι, ίδρυσαν φρουριακό συγκρότημα που αποτελείται από τρεις πύργους. Για την κατασκευή τους χρησιμοποιήθηκε αρχαίο δομικό υλικό άφθονο στην περιοχή. Στο ακρωτήρι, εκεί που εκβάλλει ο Φονιάς, βρίσκεται μεμονωμένος ο Πύργος του Φονιά, ένα από τα απομεινάρια των κάστρων των Γκατιλούζι, δίπλα στην θάλασσα.

Αρχαιολογικό Μουσείο Σαμοθράκης

Το Αρχαιολογικό μουσείο Σαμοθράκης βρίσκεται στον οικισμό Παλαιόπολη, σε απόσταση 6 – 7 χλμ από την Καμαριώτισσα, στην βόρεια πλευρά της Σαμοθράκης, σε απόσταση 250 μέτρων από τη θάλασσα και σε αυτό εκτίθενται ευρήματα από την αρχαία πόλη που βρίσκεται στην ίδια περιοχή. Το μεγαλύτερο μέρος των εκθεμάτων του μουσείου προέρχονται από το παρακείμενο ιερό των Μεγάλων Θεών, το σύμπλεγμα στον οποίο βρέθηκε και το γνωστό γλυπτό της Νίκης της Σαμοθράκης.

Αίθουσα 1 Σε αυτήν βρίσκονται αποκαταστημένα τμήματα από τα κτίρια του ιερού των Μεγάλων Θεών. Αίθουσα 2 Στην δεύτερη αίθουσα υπάρχουν γλυπτά, αρχιτεκτονικά μέλη καθώς και νομίσματα προερχόμενα απο το ιερό (τμήμα ζωφόρου με χορεύτριες, προτομή που απεικονίζει πιθανώς τον Τειρεσία, περίτεχνα κιονόκρανα, τμήμα από ηλιακό ρολόι και άλλα) Αίθουσα 3 Στην αίθουσα αυτή υπάρχει το άγαλμα της Νίκης, προερχόμενο από ένα από τα ακρωτήρια του ναού της Ελληνιστικής εποχής (ένα από τα τρία αγάλματα φτερωτής Νίκης που βρέθηκαν στο συγκρότημα του Ιερού) κεραμικά αντικείμενα, τα παλαιότερα από τα οποία προέρχονται από τη 2η χιλιετία πχ (αγγεία, λαβές αμφορέων, κρατήρες) μεταλλικά αντικείμενα, αναθήματα προσκυνητών, ευρήματα των Ρωμαικών και των Βυζαντινών χρόνων και επιγραφές, κάποια από αυτά από ταφές. Αίθουσα 4 Η τέταρτη αίθουσα περιέχει αντικείμενα που βρέθηκαν στις νεκροπόλεις (μελανόμορφα, ερυθρόμορφα αττικά αγγεία με χρήση τεφροδόχου από καύσεις νεκρών, σαρκοφάγοι, κτερίσματα, ειδώλια, ένας παναθηναικός αμφορέας, κοσμήματα και νομίσματα) καθώς επίσης και γύψινο αντίγραφο του αγάλματος της φτερωτής Νίκης που τώρα βρίσκεται στο Λούβρο.

Η Νίκη της Σαμοθράκης. Το πρωτότυπο της βρίσκεται στο μουσείο του Λούβρου, στην Ελλάδα παραμένει γύψινο αντίγραφο.

Τα ευρήματα του μουσείου προέρχονται κυρίως από τις ανασκαφές της Αμερικανικής αποστολής (το ίδρυμα αρχαιολογικών ερευνών του πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης) η οποία άρχισε τις ανασκαφές το 1938 και η οποία κατασκεύασε το μουσείο. Επίσης, από δωρεές ιδιωτών, είτε ανώνυμων είτε επώνυμων, όπως ο σημαντικός λόγιος της Σαμοθράκης Νικόλαος Φαρδύς. Τέλος απο όσα από τα ευρήματα δεν μεταφέρθηκαν στα μουσεία του εξωτερικού από τις ανασκαφές του Γάλλου προξένου στην Αδριανούπολη Σαμπουαζώ το 1863 όταν βρήκε τη Νίκη της Σαμοθράκης και την μετέφερε στο Παρίσι, της Αυστριακής αποστολής του 1873 και του 1875 (Αlexander Conze) και ξανά του Σαμπουαζώ, ο οποίος το 1891 γύρισε στη Σαμοθράκη και πήρε την βάση, σε σχήμα πλοίου, του γλυπτού της Νίκης της Σαμοθράκης.